wtorek, 29 stycznia 2013

Prosty chleb na zakwasie dla zapracowanych


Zakwas gotowy? No to pieczemy chleb. Najlepiej żytni. Mam bzika na punkcie żytniego chleba. To dla mnie od dłuższego czasu najlepszy rodzaj pieczywa. Słowianie mają go we krwi. Pola środkowej i wschodniej Europy nie były przyjazne dla uprawy pszenicy, więc wyspecjalizowaliśmy się w pieczeniu z mąki żytniej. I chwała nam za to. Poniżej przepis na smaczny chleb dla zapracowanych. Zaczyn może spokojnie postać 20-24 godziny. Tak jest u mnie. Przygotowuję go około godziny 22, a za wyrabianie ciasta biorę się najwcześniej po 18 następnego dnia.

Składniki:
zaczyn
1łyżka zakwasu żytniego razowego (ok. 30g)
190g mąki żytniej typ 720
160g wody
ciasto właściwe
150g mąki pszennej
140g mąki żytniej typ 720
1 łyżeczka soli
3g świeżych drożdży
200g wody

Sposób przygotowania:
Zaczyny wymieszać w misce łyżką i zostawić przykryty ściereczką na 20-24 godziny

Następnego dnia wymieszać zaczyn z ciastem właściwym. Ja wykorzystuję robort z mieszadłem hakiem - niech pracuje za mnie. Ciasto jest gęste. Odstawić na godzinę przykryte ściereczką.

Po godzinie natłuścić masłem lub oliwą formę (u mnie keksówka), przełożyć ciasto do foremki i odstawić na kolejną godzinę do wyrośnięcia, również pod ściereczką.

Piec godzinę w temeperaturze 220 stopni. Studzić na kratce.



4 komentarze:

  1. Tak,piękny chlebuś,to ja poproszę sztuk kilka:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi się ten przepis. Nie trzeba pół dnia spędzić w kuchni jak to z niektórymi chlebami bywa. Na pewno wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepysznie wygląda i piękne ma dziurki;)

    OdpowiedzUsuń
  4. fajny pomysł na bloga ;) pOLECAM ;)

    OdpowiedzUsuń